En hjälpreda i konsten att fylla i blanketter för privat- och kooperativt anställda arbetare

Dags att skaffa e-legitimation!

I stort sett alla banker erbjuder både mobilt BankID och e-legitimation på inloggningskort (som används för inloggning via dator tillsammans med en kortläsare. Du behöver vara internetbankkund hos den bank som du söker e-legitimation/BankID hos.

Om du inte har någon internetbank, kan du ansöka om ett id-kort på Skatteverket. Detta id-kort innehåller en e-legitimation från Telia som du kan använda via kortläsare till din dator. Se länkarna till Skatteverket och Telia nedan!

Mobilt BankID är till för inloggning via en smarttelefon eller surfplatta. Du behöver en särskild app (BankIDs säkerhetsapp) och så behöver du hämta det mobila BankID-t från din internetbank. Läs mer om e-legitimation och mobilt BankID på exempelvis

Allt fler pappersblanketter ersätts av webbanmälningsfunktioner. För att det ska vara säkert att överföra personuppgifter via webben, krävs e-legitimation. Om du inte redan har en e-legitimation – skaffa en sådan genast!

E-legitimation underlättar under Försäkringssamtalet

Försäkringssamtalet är en av medlemsförmånerna i LO-förbunden. Det innebär att du och en facklig försäkringsinformatör – som kan vara en av dina arbetskamrater som blivit förtroendevald till detta uppdrag – sitter ned och går igenom ditt försäkringsskydd genom lag och avtal.

Det hander rätt ofta att ett Försäkringssamtal slutar med att ni tillsammans har hittat något fall av ersättningsberättigad frånvaro från arbetet och att du behöver skicka in anmälan för att få ersättning. Det kan gälla en sjukperiod som du missat att anmäla till AFA Försäkring och som du kan få dagsersättning från Avtalsgruppsjukförsäkringen AGS för. Eller en arbetsskada som du inte tyckt att det var värt att anmäla men som du nu får reda på att du skulle ha kunnat få åtminstone viss ersättning för (kostnader för sjukvård, förstörda kläder/glasögon eller schablonersättning för sveda och värk).

Försäkringsinformatören kan hjälpa dig att anmäla om du har din e-legitimation till hands (till exempel mobilt BankID) och kan logga in. Eller så kan försäkringsinformatören hjälpa dig att göra en telefonanmälan.

Och handen på hjärtat: Visst är det bättre att ta tag i saker direkt än att skjuta upp till ”nångång när jag får tid …”.

Du som är försäkringsinformatör: När du bokar ett Försäkringssamtal – fråga om medlemmen har e-legitimation, gärna i form av mobilt BankId. Om inte, tipsa medlemmen om att en bra förberedelse inför Försäkringssamtalet är att hen skaffar sig en e-legitimation/mobilt Bank/ID.

<p>På Blankettguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.</p> Jag godkänner