En hjälpreda i konsten att fylla i blanketter för privat- och kooperativt anställda arbetare

Det är inte så krångligt som du tror!

Rubrikens budskap är just det som vi skulle vilja att du som försäkringsinformatör förmedlar till de anställda.

När man fyller i en anmälan/ansökan är det självklart viktigt vad man skriver. Exempelvis är det riktigt viktigt att i ett arbetsskadeärende beskriva detaljerat hur skadan uppkommit. En bra beskrivning kan få stor betydelse för hur ärendet behandlas. Men tänk också på att det alltid går att komplettera i efterhand, under ärendets handläggning – det viktigaste är att anmälan/ansökan skickas in.

Erfarenhetsmässigt vet vi att det oftast är här som skon klämmer: Alltför många missar att få ut ersättning därför att de skjuter upp inskickandet för att blanketten inte är hundraprocentigt komplett ifylld. Samma problem kan uppstå med anmälan/ansökan på webben. Hen inser att någon uppgift saknas, avbryter ifyllandet av webbformuläret ”på obestämd tid” – och återkommer sedan inte till webbsidan med formuläret efter det första försöket.

Visst är det en klar fördel för ärendet om precis alla uppgifter, underskrifter (t.ex. arbetsgivarens), kopior av handlingar och annat finns med från början. Men i verkligheten är loppet mycket sällan kört om inte alla uppgifter finns med.

Om du som försäkringsinformatör behöver repetera fakta om försäkringarna och pensionerna

Vi har sammanfattat det viktigaste om de olika försäkringar och pensioner som blanketterna gäller – men ibland kan du behöva mer fakta. Glöm då inte bort LOs Handbok för försäkringsinformatörer, som är både utbildningsmaterial och din uppslagsbok. Du som är aktiv i uppdraget har den som tryckt bok men den finns ju också som pdf-fil på Ff-torget.

<p>På Blankettguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.</p> Jag godkänner