En hjälpreda i konsten att fylla i blanketter för privat- och kooperativt anställda arbetare

Det finns hjälp att få

Tänk också på att både den anställda och du som försäkringsinformatör kan be om hjälp om ni kör fast. Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen är myndigheter – och sådana är alltid skyldiga att hjälpa medborgarna tillrätta. Myndigheterna har kundtjänstnummer som man kan ringa och även servicekontor (där väntetiderna dock kan vara rätt långa).

AFA Försäkring, Folksam och avtalspensionernas valcentraler Fora och Pensionsvalet är visserligen inga myndigheter men har som försäkringsgivare och administratörer av kollektivavtalade förmåner åtagit sig att hjälpa de försäkrade lika bra eller bättre än myndigheterna.

Hjälp på andra språk än svenska

Servicen på andra språk varierar, men både myndigheterna och försäkringsbolagen har möjlighet att besvara frågor och hjälpa till på flera språk. Här får du ett antal webblänkar med vars hjälp du och den anställda kan söka er vidare:

Försäkringskassan, har en bokningstjänst med kalender och klockslag på www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/prata-med-en-handlaggare-pa-ditt-sprak. Antalet bokningsbara språk är elva. På arabiska och polska kan du få kontakt med en handläggare utan förbokning genom att ringa 0771-222 333. Om du ringer utan förbokning till Kundcenter på telefon 0771-524 524 kan du också få hjälp direkt, men bara på svenska eller engelska. Blanketter och broschyrer på andra språk än svenska finns på ett flertal språk. Det framgår av respektive språksida.

Pensionsmyndigheten, har även den en omfattande service på andra språk än svenska. Dels finns direktnummer man kan ringa (se fliken ”Om Pensionsmyndigheten” och därefter ”Kontakta oss”), dels går det att boka tolk på alla minoritetsspråk och ett stort antal andra språk. Antalet bokningsbara språk är 60 (sextio!). Skriftlig information på 15 språk finns på direktadressen https://www.pensionsmyndigheten.se/other-languages.

Arbetsförmedlingen, har ännu ingen telefonservice på andra språk men däremot skriftlig information på 17 språk. Webbadressen är https://arbetsformedlingen.se/other-languages

AFA Försäkring, har ingen telefonservice på andra språk men skriftlig information finns på www.afaforsakring.se/andra-sprak/ på bosniska, kroatiska, arabiska, engelska, spanska, polska, serbiska, finska, turkiska och lätt svenska.

Folksam, har tillsammans med LO en flerspråkig telefontjänst – Informationscenter – på 17 olika språk samt ”lätt svenska”. Dit kan man vända sig med frågor om fackligt medlemskap och få information om socialförsäkringarna, avtalsförsäkringarna och medlemsförsäkringarna. Webbadressen med de olika språkens telefonnummer är www.folksam.se/kundservice/flera-satt-att-kontakta-oss/in-other-languages. Folksam har också service på teckenspråk om du fyller i kontaktformuläret på www.folksam.se/kundservice/flera-satt-att-kontakta-oss/pa-teckensprak. Sedan blir du kontaktad av Folksams rådgivare. Kommunikationen sker därefter på teckenspråk via ett videosystem.

 

Ingen kräver att en facklig försäkringsinformatör ska vara blankettexpert, men så småningom lär du dig mer och blir bäst på just din arbetsplats eftersom du har erfarenheter som ingen annan har.

<p>På Blankettguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.</p> Jag godkänner